Friday, July 21, 2017

Sinine nipiga vatt ehk Muhumoodi kamps

Sinisemast sinise kootud vati sain valmis juba talvel, valmis sai ja kannan seda suure rõõmuga siin ja seal. Lisaks selgus, et meeldib ka mu tütrele, kes seda samuti vabalt kanda saab, kuigi ma seda oodata ei osanud, et see talle selga sobib. Kuid enam ma järge ei pea, kelle kapis kams parajasti on, kanname   mõlemad. Mina sain noorte laulupeol ometi külmetamata olla just tänu sellele, et täisvillane ja vanutataud vatt mind soojana hoidis.
Täna aga nägin seda jälle Madli seljas.



Igatepidi sädelev vaatepilt :)


Mina päris nii särav laulupeol vist välja ei näinud, vatti polegi nagu näha, kuid seljas see mul on. Pildil olen ma tõesti sisse pakitud, vati peal on vest. Just nõnda omal ajal aga rahvariiete kandmise ajal Muhus vesti kanti, ikka varrastel kootud vati peal. Vesti aga õmbles Gitta truu, mu armas kursuseõde raamatus "Meite Muhu Mustreid" oleva foto järele. Kindad on mul ka käes, sest eelmisel päeval oli Lauluväljakul proovide ajali ikka väga külm ja seepärast pole siin pildid midagi niisama poosetamise pärast. Villane rätik üle tanu ja villased sukad-saapad jalas. Foto minust tegi Maire Noorkõiv, olime koos Eesti Rahva Muuseumi telgis muuseumirahval abiks töötubades.


Aga kirjutan siis oma kaunist vatist. Kõigepealt seda, et kampsuni juures on varrastel kootud vaid allserv esi- ja tagaosal, kampsun masinkoes. Kududa lasin selle oma õppejõu Riina Tombergi firmas Ruut ja Triip. Pean üles tunnistama, et ka selle imelise sinise tooni soovitas just Riina :) Mina oleksin ikka musta tahtnud, aga Riina veenis mind sinise kasuks. Muhu Muuseumis on samasugust sinist tooni varrastel kootud vatt, mis oligi minu kampsuni peamiseks inspiratsiooniallikaks.


Muhu naise nn. nipiga vatt (JSM F 302:5 F); Muhu Muuseum; Faili nimi:JSMF302_5.jpg



 Masinkoes kampsunile silmasin varrastel kootud detailid külge, vanutasin neid üsna kergelt, et siiski oleks näha ka muster. 
Siis heegeldasin varrukatele peene lõngaga värvlid, mis nõudis omajagu aega ja pingutust, lõng oli peenike ja heegelnõel veel peenem.
Üsna suur probleem oli kauni ja erksa oranži ehk muhukeeli koldsepunase villase kanga leidmine. Siin tuli mulle appi kursuseõde Piret Tiismaa, kes andis mulle kena kanga, mille ma siis kui parajasti nagunii sukalõnga vaja värvida oli, samuti värvipotti sukutasin. Sai kena!
Hõlmaliistude kauni masintikandi aga tegi Ilme Kosesson, kes on Viljandi Kultuuriakadeemia vilistlane ja kelle spetsialiteet ongi masintikand, oma diplomitöö tegi ta just Muhu masintikandist.
Ning see pole veel kõik. Nimelt selgus, et minust ja minu õmblusmasinast pole asja, kui on vaja õmmelda venivale villasele kudumile sirgete õmblustega kante ja siksakpaelu. Hea kursuseõde Gitta Truus oli see, kes oma tööde kõrval võttis aja ja aitas mul lokkivad õmblused lahti harutada ja õmbles kõik nii nagu peab ja ilus on. 
Tänud teile Riina, Piret, Ilme ja Gitta!
Mina aga lisasin masintikandile peaoga veel litreid, helmeid ja piiprelle (torukujulisi helmeid), et kõik ikka säraks ja oleks!




12 comments:

  1. Siin blogis jääb sõnadest ouudus. "Imekaunis" tundub kuidagi nadivõitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ütle siis "kolekena" nagu muhulased :)

      Delete
  2. No ikka kolekena! :D Imetlen sind iga päevaga ikka rohkem ja rohkem...

    ReplyDelete
  3. Väga uhke jakk, aina imetlen ja imetlen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Asju, mida näidata jääb ikka vähemaks, a no vähemalt on suurekesed saanud :)

      Delete
  4. Laulupeo outfit on superäge!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaa! Ma sain kiitust ka ja siis veel küsiti, et mis rahva riided mul seljas on :)

      Delete
  5. Tänan kenade sõnade eest! Nii tore on saada tagasisidet!

    ReplyDelete
  6. Küll on ikka kena, et sa just selle ergu sinise enda vatilõngaks võtsid. Nii hea näeb see välja ja just niimoodi vesti all paistab see sinine kõige õigem. Uskumatu, kui palju nikerdamist ühe vatiga ikka on, aga tulemus on suurepärane!

    ReplyDelete
  7. Thank you for the good words! So good to get feedback!

    หนังฝรั่ง

    ReplyDelete