Wednesday, September 14, 2016

Tõstamaa kirjadega kindad


Need väga-väga kaunikirjalised kindad inspireerisid mind niivõrd, et kudusin neid lausa kolm paari. Siin on näha suured, pehmed ja soojad labakindad mehele. Jätsin ära punase sakilise ja narmastega randmeosa, mille kudusin järgmistele, naisekäele sobivatele kinnastele. Siin vaid lihtne ja lühike valge soonik, just nagu eesti vanadel kinnastel ikka.




Mustrikordi on  piisavalt, et kinnas silmale kena vaadata oleks, selleks tuleb ka niiöelda tavalised labakindad kududa ikka peene vardaga. Mina võtsin vardad nr 1,75.




Ja kui kindad said valmis, siis oli mul ka muster pähe jäänud ....  Ning et mu meelest on üliarmas, kui  kõndida lumesajus käsikäes ja  imetleda teineteise ühesuguse mustriga kindaid, siis kudusin ma ruttu ka ilusad naistekindad.
Ja kus on kolmandad kindad? Need ootavad praegu omanikku. Kudusin ma nad aga sel lihtsal põhjusel, et kui olin esimese paari valmis kudunud, selgus, et kindad said pisut erinevad, olin hajameelselt ühe kinda esimese ja teise mustrikorra vahele paa lisarida kudunud .... nii saigi valmis ka kolmas paar.


PS: Mõlema kindapaari kudumine võttis aega! Päris täpset tundide arvu ei julge pakkuda, ent töötunde kulus meeste kinnaste kudumiseks ligikaudu kakskümmend viis, kindlasti mitte vähem (pigem rohkem). Lisada juurde veel nii sinise lõnga hoolikas läbipesemine enne kudumist, et välistada võimalust, et sinine lõng esimeses pesus värvi annaks ja kogu suure töö rikuks. Naiste kinnaste juures võtab oma aja narmarida, millele kulus kahe kinda peale tubli aeg ning nii kulus nende kudumiseks ka rohkem aega kui meestekinnaste juures. Ilma narmasteta kindapaari kudumine oleks  muidugi oluliseslt lihtsam. kinadappari valmisele kuluvat aega mõjutab alati, absoluutselt alati  varraste jämedus. Mida peenem varras, seda rohkem võtab töö aega ent seda kaunim saab tulemus.(02.10.2016)



Muuseumikinnastega võrdlemiseks ka  foto Eesti Rahva Muuseumis hoitavatest Tõstamaa kinnastest.


                                                                               ERM 1264/ab); Eesti Rahva M

6 comments:

  1. Küll on ilusad kindad, eriti need naistekad!

    ReplyDelete
  2. Väga ilusad! Mul avaldas just üks lähedane meesterahvas soovi saada talveks "õiged" labakindad ja hoian kõiksugu mustritel nüüd silma peal. Kui palju nendes silmi on?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oli vist 26 silmust varda ja kuidagi juhtu, et isegi kiri jooksis kokku.... kuigi see pole sugugi tähtis. Kirja kord võib kinnastel ka pooolikuks jääda, valmis kinnastel seda näha pole ning eesti kinnastel polnud vanasti kombekski kirju nii ajada, et need pidanuks ilmtingimata klappima.

      Delete
    2. Ah, mõtlesin veel lisada, et teinekord ei anna info silmuste ja kirjakorda kohta kõike... minu puhul on tähetis ka see, kas kiri on tihe (siis on ka kude palju tihedam) või on tegu suuremate ornamentidega (mul kipub siis juhtuma, et lõngajooksud hakkavad kiskuma ja sestap koos siis pigem lõdvemate jooksudega ja kinnas tuleb pisut suurem). See kiri oli paras kududa.

      Delete
  3. Väga-väga kaunid kindad! Ja on ilus mõte kõndida käsikäes, kui mõlema käed on sama kirjaga kinnastes. Tõeline talveidüll tuleb selle peale silme ette.

    ReplyDelete