Monday, June 3, 2013

Puupakukirja kindad

Need kindad on tänukingitus Marile. Tema abikaasa uhke ja piduliku Häädemeeste pikk-kuue juurde, laia võrkvöö vahele pistmiseks.  Võrkvöö on juba isegi pilkupüüdev, samuti nagu ka kuldsest karrast kaunistused pikk-kuuel, kuid ühed kirjud kirikindad võivad ju tähtsatel puhkudel ikka kaasas olla, kas siis käes või vöö vahel.




Häädemeeste kirju ei leidnud ma just palju. Tahtsin kududa ka erilisemat värvi kindad. Ja siis leidsin just sellised Vaike Reemanni raamatust "Kiri, muster, ornament".

Kindad on ERMi kogust. ostetud 1911. aastal Häädemeeste kihelkonnast Häädemeeste külast. Selgituseks kirjutatud, et 70 aastat vanad ja kanti enamasti pulma ajal.

Mulle meeldisid esimesest pilgust, kartsin vaid, et sellist õiget rohelist ja punast mul küll pole.  Pisut lahjaks mu kindapaari roheline ehk jääb, aga üldmulje on mu meelest ilus, lahjema rohelise tõttu joonistub kinnastel tugevamalt muidugi välja pigem puna-valge mustritriip.  Tugevama rohelisega saanuks  üldmulje ühtlasem. Aga tegin kõige ligilähedasema valiku oma roheliste ja punaste seast.









Iga lind kannab seuksi sulgi ja iga mees seukest kuube, mis ta väärt on.

See Häädemeeste vanasõna iseloomustas küll minu oma kaasa tegu, kes täna töölt tulles kohe kindad omale kätte ajas ja teatas, et need on ju temale kootud:)
Kas pean veel ühed seuksed kuduma?




Neid labakindad kududes mõtlesin tegelikult pisikese hirmuga, et kuidas ma küll kahandamisega hakkama saan. Ma nimelt olen kõik oma labakud kuidagi väga valesti kahandanud, alati puhub tuul läbi. Seekord uurisin raamatutest ja sain hakkama eriliselt tiheda kahandusega.  Olen rahul:)

15 comments:

  1. Ilusad! Mida rohkem värve, seda enam mulle meeldib! Ja ma ei olegi ainuke, kes praeguste ilmadega veel kindaid koob :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ülle, tundub jah nõnda olevat! Aga eks ma tegin neid ikka tasa ja targu, siin Moskvas on mai algusest peale olnud ainult üks meeletu palavus, sekka suured sajud. Tõeline subtroopika, õhk on kogu aeg kuumalt niiske.
      Värvid said neil kinnastel tõesti eriti uhked, tore, et Sulle ka meeldib:)

      Delete
  2. Mulle ka meeldib selline elus ja särav värvidemäng. Ilusad kindad on välja kukkunud! Kindaid tulebki soojal ajal kududa, siis kood suvesooja käpikusse ja kinnas on talvel soojem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. See võib tõesti nii olla, loodan igatahes!
      Aitäh ka, tegelikult on need mu esimesed nii korralikud labakindad. Maavillasest ja nii peenikeste varrastega.

      Delete
    2. Siia oleks mul nüüd vaja emotikoni "üllatusest ümmargused silmad peas"! Mismõttes esimesed korralikud labakindad??? Ma võin su blogist ilma ettevalmistamata(piilumata!) tuua korraliku kinda näiteks vähemalt 5 paari- Madli äravarastatud kollased, Madli Kihnud, Veel ühed Kihnu sõrmikud, need valged punaste lumehelbekeste või täpikestega ja Elisabethi Muhud, ühed tumedamad meestekad olid ka ...Tegelikult ma ilmselt võiks veel jätkatagi ;) Nii et jutt esimestest korralikest kinnastest on pehmelt öeldes pisuke liialdus ;)

      Delete
  3. Ju need kindad ikka rohkem vöövahel ilulemiseks ole, kes nii uhkeid siis kätte paneb, kuluvad veel läbi ;)

    ReplyDelete
  4. Tundub , et talv võib nüüd jälle tulla! Ma olen peaaegu kindel, et selliste kinnaste kudumine oleks mulle liiga keeruline, aga teiste tööd võin ma ikka kiita ja imetleda.Väga peen töö!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ära ära sõnu:)
      Aga mis talv, kohe paneb pikk-kuue vöö vahele ja võib igale suveüritusele minna. Tegelikult rändavadki need kindad kolmeks aastaks koos peremehe rahvariietega vägagi soojale maale, lähetusse kaasa.

      Delete
  5. Imeilusad! Pole see roheline liiga laimivärviline ühti.

    ReplyDelete
  6. Imeilusad kindad! Täiesti hämmastav kui värvikirevaid käpikuid mehed kandsid! See ülikonnaga pilt on väga lahe!

    ReplyDelete
  7. Ahh! Aitäh teile! Tasapisi hakkab ka auklikuks torgitud näpp (no ei ole alati plaastritükikest käepärast ja mulle piisab mõnest reast, et varras jälle selle õige koha üles leiaks) paranema. Taastumiseks võtsin vardad nr 6 ja proovin üherätiku valmis teha, sügisel siis hea tütrele kohe esimeste kümadega kätte anda.

    ReplyDelete
  8. Kuna ma just pean ka Häädemeeste kindaid kuduma, siis olen minagi seda paari näinud, aga tegemiseks valisin siiski ühe sini-valge paari.
    Ma arvan, et sinu kootud paaril on originaalis taimevärvsed toonid - viitab ju sellele ka kinnaste vanus, mil keemilisi lõngavärve polnud veel saada: täitsa kindlasti on kasutatud potirohelist (indigo+putkeõis vm kollane), puu- või madarapunane, ja siis miski kollane (kas putkeõis või kaseleht või midagi muud).
    Häädemeestelt oli veel üks analoogne kirju labakindapaar - mõlemad tunduvad olevat kõvade Läti mõjudega, "klassikaline" eesti kinnas pole iial nii rohke kollase-rohelise sisaldusega olnud:)

    ReplyDelete